ثروتمند باشید ولی ساده زندگی کنید

.Soheil

عضو جدید
کاربر ممتاز
آشنايي با وارن بافت، پولدارترين مرد جهان، که همه ثروتش را خودش ساخته است

مرد پولدار و موفقي که مي‌خواهيم برايتان از رازهاي موفقيتش بگوييم، با اين‌که سال‌هاست از ثروتمند‌ترين آدم‌هاي جهان به‌حساب مي‌آيد؛ اما به داشتن زندگي مقتصدانه و رفتار فروتنانه مشهور است. به‌هيچ‌وجه تجملات زندگي يک فرد ثروتمند را ندارد و رفتار و نوع زندگي‌اش بي‌اندازه معمولي است

خانواده عجيب و غريب

«وارن بافت» سال 1930 متولد شد؛ پدرش دلال سهام بود كه پس ازدادن وعده‌هاي عجيب به ‌افراد غيرعادي، خودپسند، مغرور، جاسوس و خوابگرد را داد، به عنوان نماينده کنگره انتخاب شد. مادر او كه از خانواده‌اي با سابقه جنون و ديوانگي بود، فرزندان خود را در معرض آزار و اذيت زباني و بي‌رحمي‌هاي رواني قرار مي‌داد.

يک بچه عجيب و غريب

هنگامي‌كه بافت پسر بچه بود، داده‌هاي گوناگون را جمع‌آوري مي‌كرد،‌ اعداد را مي‌شمرد و آنها را به خاطر مي‌سپرد، کاستي‌ها را تشخيص مي‌داد و ساعت‌ها به تماشاي رفت و آمد ماشين‌ها مي‌نشست و تكرار حروف و شماره پلاك آنها را محاسبه مي‌کرد. صدها عدد سر بطري كوكاكولا و نوشابه گياهي را جمع‌آوري و تلمبار كرده بود و بعدازظهر خود را به شمارش و دسته‌بندي آنها مي‌گذراند. بسيار اهل رقابت بود، اما در ظاهر كمرو و خجالتي به‌نظر مي‌رسيد. او شيفته پول بود؛ در 6 سالگي با دست فروشي آدامس در خيابان‌ها شروع كرد و در 10 سالگي از پدرش خواست او را به تماشاي بازار بورس نيويورك ببرد؛ جايي‌كه معروف‌ترين مرد وال‌استريت، به مدت نيم ساعت براي كودكان 10 ساله‌اي که متفاوت از همسالان خود بودند، سخنراني ‌كرد. بافت اولين پايه‌هاي سرنوشت خود را بسيار دقيق و با حساب و كتاب پي‌ريزي کرد و اولين برگه پرداخت ماليات بر درآمد خود را بعد از كسر ساعت مچي و دوچرخه‌اش به عنوان هزينه تجارت، در 14 سالگي پر كرد. بافت تبديل به يك دلال سهام با سرمايه شخصي شد. او سال 1962 به يك ‌ميليونر تبديل شد، در 1966 كنترل و مديريت شركت بركشاير را به عهده گرفت و از آن به بعد اقبال او روز به روز فزوني يافت.

ميزكارش نيست. همچنين او تمايل زيادي به تفريحات خارج از خانه ندارد.سرگرمي‌اش پس از بازگشت به منزل، درست کردن مقداري ذرت بوداده و تماشاي تلويزيون است. او مي‌گويد :

از كارت‌هاي اعتباري دوري کنيد و به خود متكي باشيد و فراموش نكنيد كه پول انسان را نمي‌سازد، بلكه انسان است كه پول را ساخته است.

تاحد امكان ساده زندگي كنيد.

به‌دنبال مارك‌هاي معروف نباشيد. آن چيزهايي را بپوشيد كه به شما احساس راحتي مي‌دهد.

پول خود را به‌خاطر چيزهاي غير ضروري هدر ندهيد. فقط به‌خاطر چيزهايي خرج كنيد كه واقعا به آنها نياز داريد.

اين زندگي شماست. چرا به ديگران اين فرصت را مي‌دهيد براي زندگي‌تان، تعيين تكليف كنند؟

ثروتمند شدن به سبک پولدارترين مرد جهان

وارن بافت در يک مصاحبه نيم‌ساعته با شبکه NBC ، نکات مهم زندگي‌اش و همچنين دلايل موفقيتش را براي همه توضيح داد. وارن بافت معتقد است پولدار شدن خيلي سخت نيست، ولي خيلي سخت است که بخواهيد براي ثروتمند شدن، زندگي عادي خودتان را بي‌خيال شويد و يک زندگي جديد را شروع کنيد. هرچند که زندگي جديدتان، دستورهاي بسيار ساده‌اي داشته باشد.

2 - او نخستين سهام خود را در 11 سالگي خريد و اکنون افسوس مي‌خورد که آغازي ديرهنگام داشته است. پس به عنوان اولين پند براي کسب موفقيت مي‌گويد:

فرزندانتان را کوچک مپنداريد و آنها را به سرمايه‌گذاري تشويق کنيد.

3- او در 14 سالگي و با درآمد توزيع روزنامه، يک مزرعه کوچک خريد. نتيجه اين‌که:

با پس‌انداز اندک مي‌توان چيزهاي زيادي خريد.

قدر آنچه را به دست مي‌آوريد، بدانيد.

فرزندانتان را به راه‌اندازي کسب وکار تشويق کنيد.

4- او هم‌اکنون در خانه3 خوابه کوچکي واقع در مرکز شهر، اوماها در ايالت نبر اسکاي آمريکا زندگي مي کند. خانه‌اي که پس از ازدواجش و در حدود نيم قرن پيش، با قيمت 31هزارو500 دلار خريداري کرده است. او مي‌گويد در منزلش صرفا آن‌چيزي وجود دارد که لازم دارد. بافت براي محافظت از خانه‌اش، هرگز به حصار يا ديواري نياز نداشته.

هرگز بيش از آنچه که نياز واقعي شما است، نخريد و به فرزندانتان نيز بياموزيد چنين بينديشند و رفتار کنند.

5- او خود راننده خودروي شخصي‌اش است و راننده يا محافظي ندارد.

پيشرفت انسان، باوري دروني است و نه برتري‌جويي.

6- او هيچ‌گاه با هواپيماي شخصي‌اش سفر نمي‌کند. هرچند او صاحب بزرگ‌ترين شرکت هواپيمايي خصوصي است.

هميشه به اين فکر کنيد که چگونه مي‌توانيد اقتصادي‌تر عمل کنيد. موفق‌ترين مردمان، لزوما از بهترين امکانات استفاده نمي‌كنند.

7- شرکت او برکشاير هات وي Brekshire Hathaway 63 زيرمجموعه ديگر دارد که در آمريکاي شمالي و حتي برخي نقاط اروپا به خريد و فروش املاک مشغول هستند. او سالانه فقط يک بار با هر يک از روساي هيات مديره اين شرکت‌ها مکاتبه مي‌کند، آن هم براي تعيين اهداف سالانه. او هيچ‌گاه براساس يک قاعده معين اقدام به تشکيل جلسه يا مکالمه تلفني با شرکت‌هاي زيرمجموعه‌اش نمي‌کند.

کارهاي درست را به افراد مناسب واگذاريد.

8- او فقط دو قانون براي روساي هيات مديره اين شرکت‌ها وضع کرده است.

قانون نخست: پول سهام هيچ يک از سهامداران‌تان را از بين نبريد.

قانون دوم: قانون اول را فراموش نكنيد.


 
بالا